פיננסים בעסקים משפחתיים

ראינו את מבנה קבלת ההחלטות בחברות אלו ואת הקשיים וההתלבטויות השונים של מקבלי ההחלטות.

רקע:

חברות רבות בישראל הן חברות משפחתיות. שיעורן מוערך בכ- 50%-40% מכלל העסקים בישראל הן חברות משפחתיות, רובן חברות קטנות ובינוניות.

יש לחברות משפחתיות מספר מאפיינים חיוביים אשר נמצאו במחקרים:

  1. מחקר מצא שחברות ציבוריות בשליטה משפחתית מציגות תשואה גבוהה יותר לעומת אלו שאינן משפחתיות.
  2. מחקר נוסף מצא כי בחברות משפחתיות מספר ימי ההיעדרויות של העובדים וההנהלה נמוך מזה שבחברות פרטיות שאינן משפחתיות.

מצד שני נמצאו גם מספר מאפיינים שליליים

  1. העבודה בצוותא והשותפות הכפויה בעסק המשפחתי עלולים להביא לקונפליקטים ולמחלוקות שלא יישארו רק ברמת החברה אלא ישפיעו גם ברמה האישית.
  2. מחקרים שנערכו בשנים האחרונות בארה"ב מציגים ממצאים לא מעודדים לגבי יכולת הישרדותן של חברות משפחתיות לאורך שנים: רק כ- 35% מהן מצליחות לשרוד את המעבר לדור השני (כלומר, מדור המייסדים לדור הבנים)

מאפיינים פיננסים של חברות משפחתיות

ממחקר שנערך באוניברסיטת תל אביב נבחנו חברות ציבוריות שהינן משפחתיות (קיים אפילו מדד לחברות כאלה – ת"א פמילי) ביחס לשאר החברות.

מהנתונים של השנים 2007–2012 עולה כי ביצועי החברות המשפחתיות היו טובים יותר משל חברות אחרות בכל פרמטר: הרווחיות הייתה גבוהה ב–1.3% בשנה (במהלך חמש שנים לעומת חברות אחרות) תזרים המזומנים היה גבוה ב–1.5% בשנה, ותשואת המניות הייתה גבוהה ב-1% בכל שנה. גם הנפילה בהכנסות בזמן משבר 2009 הייתה נמוכה ב–6% יחסית לחברות אחרות.

למה הנתונים שלהן טובים יותר

  • רמת המינוף שלהן נמוכה יחסית לשוק בו הן פועלות.
  • חברות משפחתיות מאופיינות בתרבות עסקית מבוססת, תכנון אסטרטגי עסקי נכון לטווח הארוך המתחשב במצבי קיצון ובמשברים בלתי צפויים.
  • חברות אלו נוטות ליטול פחות אשראי והלוואות חיצוניות ולהסתמך יותר על הון עצמי, מאחר והן מבקשות לבצע העברה בין דורית של העסק ולהימנע ממינוף יתר שיכול להביא לאיבוד השליטה בחברה המשפחתית.

יחסי משפחה-עסק

קיים פער משמעותי בין האופן שבו מתנהלים במשפחה לבין האופן שבו מתנהלים בעסק.

השוני בין שני האופנים הללו, משפיע על פעילות העסק ועל האופן בו מתקבלות בו החלטות.

מחד המערכת המשפחתית מבוססת על רגשות, ובני המשפחה קשורים יחד על-ידי קשרים רגשיים עמוקים. המערכת המשפחתית נוטה לראות תכונות של נאמנות ארוכת טווח, דאגה וטיפוח של חברי המשפחה כחשובות במיוחד.

מאידך, המערכת העסקית מבוססת על השלמה של משימות והתנהגות האנשים נקבעת באופן מודע ורציונלי.

המטרה של עסק משפחתי הינה לגשר על הפער הזה.

נוסף על האמור לעיל,  המורכבות היא אפילו גבוהה יותר, היות ובתוך המערכת העסקית המשפחתית המאוחדת יש גם מספר גורמים נוספים:

  1. בני משפחה שאינם חלק מהחברה.
  2. בני משפחה שאינם עובדים בחברה אבל הינם בעלי מניות.
  3. עובדים בחברה שאינם בני משפחה.
  4. בעלי מניות שאינם חלק מהמשפחה.
  5. בני משפחה שאינם בדרגי קבלת ההחלטות בחברה.

רמת מורכבות עסקית ואישית גבוהה

ניהול של חברה משפחתית אינו דומה לניהול של חברה רגילה, יש מגוון רחב של סוגיות שבאות לידי ביטוי רק בחברות שכאלה ועל כן מומלץ להיעזר בגורם מקצועי בעל נסיון בליווי וייעוץ לעסקים משפחתיים אשר ראה חברות מסוג זה וסייע לקבל החלטות אשר רואות את התמונה השלמה.

חשוב לזהות את הקונפליקטים הפוטנציאליים מראש על מנת לשמור על יציבות ניהולית ומשפחתית שתשמור על יציבות החברה לאורך זמן.

בשלב של העברה בין דורית יש להיעזר בגורם חיצוני לאורך כל התהליך על מנת להגדיל את הסיכויים להצלחתו – זהו תהליך קשה ומורכב לכל הצדדים, אבל הינו בעל פוטנציאל עסקי ומשפחתי אדיר.

היבטים פיננסים – למה זה עובד ולמה פחות

בחברות משפחתיות קטנות ובינוניות בגלל שקיים קשר ישיר בין רווחי החברה לבין ההכנסה של המשפחה, חלק גדול מהחברות בוחרות שבתפקידים שבהם יש מגע עם כספים יכהן בן משפחה.

התפקידים הללו ,שברמה ההיסטורית היו מעין גזברים שחולשים על המזומנים בחברה השתנו עם השנים. אם בעבר המטרה העיקרית הייתה שיהיה גורם שהסיכוי שיגנוב מזומן מהחברה יהיה נמוך, כיום תפקידי ניהול הכספים דורשים רמת מיומנות גבוהה.

מנהל הכספים המודרני מהווה צומת קבלת החלטות אשר מסייע ביצירת צמיחה לחברה ובשמירה על הקיים.

מתוך הבחירה של החברות המשפחתיות שלא להעסיק מנהל כספים חיצוני מקצועי ולהסתמך על בן המשפחה אשר רמת המיומנות שלו נמוכה, או על רואה החשבון המבקר, עלולה החברה לפספס הזדמנויות או חלילה לא לשים לב לנורות אזהרה לעתיד החברה.

החשש של מנהלי החברות המשפחתיות, שבגינו הם בוחרים שלא לסמוך על גורמים מחוץ למשפחה, היווה נקודת עוצמה בעבר, אולם הוא נקודת חולשה בהווה, כי הוא מקטין את פוטנציאל החברה ואת הסיכוי לשמור על עתידה עבור הדורות הממשיכים.



זקוקים לסיוע בעסק המשפחתי?


    x
    סייען נגישות
    הגדלת גופן
    הקטנת גופן
    גופן קריא
    גווני אפור
    גווני מונוכרום
    איפוס צבעים
    הקטנת תצוגה
    הגדלת תצוגה
    איפוס תצוגה

    אתר מונגש

    אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

    הסדרי נגישות

    בבניין המשרדים קיימים הסדרי נגישות לבעלי מוגבלויות: בבניין בו פועלת החברה, ישנם שירותים נגישים המיועדים למבקרים עם מוגבלויות בכל קומה. כמו כן, קיימות חניות מיוחדות לנכים המגיעים למשרד ברכב ובעלי תו נכה, והן מסומנות בהתאם בחניונים הסמוכים. בנוסף, ניתן להשתמש במעליות הנגישות בבניין, והכניסות למבקרים עם מוגבלויות רחבות ומותאמות. כדי להבטיח נגישות מיטבית, נעשה שימוש בשיפוע בכניסה לבניין, המיועד לבעלי מוגבלויות וכיסאות גלגלים. כמו כן, ניתן להיכנס לבניין ולמשרדים עם חיית שירות.

    סייגי נגישות

    למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

    רכיב נגישות

    באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים. רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.