העברה בין דורית



ליווי להעברה בין-דורית

  • האתגר: לשמור את העסק המשפחתי רווחי ומלוכד ולגרום לו להמשיך להתקיים עוד שנים ארוכות.
  • הסטטיסטיקה לא קלה: רק שליש מהעסקים המשפחתיים עוברים בהצלחה לדור השני, ורק שליש מהם עוברים בהצלחה לדור השלישי.
  • את ההמשכיות בעסק כדאי לתכנן מראש ולהתחיל ליישם מספיק זמן לפני העברת השרביט.
  • מייסדים נמנעים מליצור המשכיות בשל הקושי לוותר על מה שהשיגו והחשש מאובדן מוקד הכוח.
  • העברה המתרחשת בחיתוך חד, כשהמייסד נפטר פתאום ולא מינה יורשים, או כזו שאינה מתוכננת, עלולה להסתיים במאבקי כוח אינסופיים.
  • עסקים שמועברים לדור הבא באמצעות תהליך מתוכנן והדרגתי שורדים יותר לאורך שנים.
  • ליווי מסודר מונע טעויות ומקנה למייסד שקט תעשייתי בבית ובעסק.

"עוף גוזל, חתוך את השמיים... רק אל תשכח, יש נשר בשמיים..."



ליטוש בין הדורות

יוסי הוא חבר בורסת היהלומים כבר יותר מ-45 שנה. במשך השנים, הצליח לעשות הרבה מאוד כסף ולגדל את בנו, איתמר (43), ואת בתו, איילת (41), ברווחה ובעושר. איתמר ואיילת גדלו לתוך עולם אבני החן והשתלבו בעסק. באופן טבעי, הם ציפו לקבל לידיהם את העסק ברבות הימים. הם אף הביעו את רצונם, ככל שיוסי הלך והתבגר, אלא שלאב היו תוכניות אחרות. רק כשהגיע לגיל 75, הוא הסכים להתחיל לעשות מהלך כלשהו בנידון.

בינתיים, שני האחים החלו לאבד את הסבלנות. כל המשקעים ומלחמות האגו שצברו מאז ילדותם התפרצו פתאום ואיש לא יכול היה לעצור את הצונאמי. הקרע בין המשפחות היה בלתי נמנע.

יוסי ואשתו, חדווה, עמדו חסרי אונים ולבם נקרע, כשראו איך הנכדים, בני הדודים, מנותקים אלה מאלה. לא נותר בהם כוח להרגיע את ה"ילדים" ולהשכין שלום בבית.

עברו שנתיים קשות ומתסכלות עד שיוסי החליט לבקש עזרה מקצועית. בגיל 77, הוא הבין שחיכה יותר מדי זמן. לזכותו ייאמר, כי החליט, בכל זאת, לעשות ככל יכולתו לשנות את התמונה.

העברת העסק

העברת העסק המשפחתי לידי הילדים בשלום וב"חתיכה אחת"  - זה האתגר הגדול ביותר של העסקים המשפחתיים. הנתונים אינם מעודדים: רק כשליש מהם עוברים לדור השני בצורה חלקה ורק כשליש מאלה ממשיכים לדור השלישי. מכאן, שרק אחד מכל שישה עסקים שהם כ-15% (!), ישרוד ויגיע לנכדים. פרישה לגמלאות בלי תכנון מוקדם, או פטירת המייסד בטרם עת, כבר גרמו לקריסת חברות-ענק, כמו גם עסקים קטנים - אם בגלל מאבקי ירושה וסכסוכים פנימיים בין האחים, האחיות ובני זוגם ואם בגלל דינמיקה משפחתית סוערת, שלא זכו למענה נכון.

ישנן שתי דרכים שבהן עובר שרביט הניהול מדור לדור: בחיתוך

חד, או בתהליך הדרגתי. "בחיתוך חד" משמעו, שבוקר בהיר אחד, המייסד הפסיק לתפקד (נפטר או נבצר), מבלי למנות יורש תחתיו. היורשים הפוטנציאליים מתחילים להתכתש ביניהם והמשך הפעילות של העסק אינו ברור. "בתהליך הדרגתי" משמעו, שהמייסד תכנן את הפרישה שלו מראש, קבע מי יהיה היורש ואפילו בעלי תפקידים נוספים, ועוד. בזכות התהליך, שעוזר לפתור קשיים וקונפליקטים מהעבר, מצליחים בני המשפחה לגשר על פערים שונים ושומרים את המשפחה מלוכדת ואוהבת.

בניית המשכיות

השאיפה המרכזית של העסק המשפחתי היא ההמשכיות שלו, אלא שיש לתכנן אותה באופן מושכל. רבים מהמייסדים כלל אינם חושבים על כך, וחלקם פשוט אינם מוכנים ליצור אותה. יש לכך כל מיני סיבות, כמו הקושי להתמודד עם משמעויות הגיל או עם הרעיון שהם בעצם קרובים לקץ דרכם. יש ביניהם המתקשים לוותר על עמדת הכוח והמרכזיות שיצרו לעצמם בעסק. הם חוששים, כי באותה הזדמנות הם גם ינושלו ממוקדי הכוח במשפחה. אותם המייסדים הרואים את העסק כאיבר מגופם מרגישים מבועתים מהמחשבה שיאבדו אותו, ויש מי שאינם רוצים להיפרד מהמעמד ומהיוקרה שהשיגו בקהילה העסקית. ואולי מה שמשותף לכולם הוא הפחד העמוק, שמא ייאלצו לראות איך "הילדים הורסים את כל מה שבנינו".

גם שאר הגורמים המעורבים בעסק מתמודדים עם קשיים ופחדים: הבן מפחד לאכזב את ההורים, או להיקלע לחיכוכים עם האחים והאחיות, האם חוששת מהמעורבות של החתנים והכלות, ועוד. באופן כללי, הילדים מעדיפים להדחיק את המחשבה, שהוריהם עתידים לעזוב אותם בקרוב. גם הספקים והלקוחות, מחד, וגם העובדים והמנהלים, מאידך, לא תמיד ששים לרעיון שהבן של המייסד יהיה תכף הבוס שלהם (ולא תמיד עם יכולות והכשרה מתאימות).

חשוב לזכור, שכאשר העסק המשפחתי עובר לידי הדור השני, זו בעצם הנקודה שבה הוא נולד כישות עצמאית שונה. אם עד לאותו הרגע, הניהול היה מרוכז כולו בידי המייסדים, הרי שמעתה נדרשים כל המעורבים בעסק לפעול בשיתוף פעולה. עם זאת, אין מודל ניהולי אחד, שלאורו אפשר לגרום לדברים לקרות, וכמספר המשפחות, כן מספר האפשרויות.



מה אנחנו עושים?

אנחנו בתוצר משפחתי יודעים כמה חשוב לשמור על רצף ניהולי בעסק המשפחתי. זה אחד היסודות ההכרחיים להמשך חייו של העסק לאורך דורות. לאור העובדה, שרק שליש מהעסקים מצליחים לשרוד את המעבר לדור השני, ורק שישית מהם ממשיכים לדור השלישי והלאה, ברור לנו, שיש ליצור את האווירה המתאימה הרבה לפני שהמייסד מוסר את המפתחות לילדיו.

ישנן כמה שאלות, שכדאי לענות עליהן בטרם מתחילים בתהליך החפיפה: מתי לבצע את העברת השרביט? כמה זמן כדאי להקדיש לכך? מי הגורמים שיהיו מעורבים בתהליך? מה כדאי לתכנן ולהכין מראש? ועוד. חשוב לזכור עוד, כי העברה בין-דורית מודרגת מגבירה את סיכויי ההמשכיות של העסק, בשונה מהעברה שמתרחשת מכורח הנסיבות בחיתוך חד. עם זאת, יש חשיבות לעיתוי. אנחנו מאמינים, שכדאי להתחיל בתהליך החפיפה מוקדם ככל האפשר לפני המועד המתוכנן. בנוסף, ליווי מסודר של התהליך מונע טעויות ומקנה למייסד שקט תעשייתי.


אז האם היהלומים לוטשו?

הורדת הלהבות והרגעת הרוחות היו הפעולה הראשונה שעשינו, עם כניסתנו לעבודה משותפת עם יוסי ובניו. חילקנו את הפעילות העסקית והנכסים בין האחים ויצרנו שני עסקים נפרדים. אמנם זו הייתה הפרדה מאולצת, שניתן היה למנוע אותה, אילו התהליך היה מתחיל קודם. עם זאת, בזכותה חזרו הנכדים להיות בקשר, על אף הכעס והרוגז של ההורים, ונוצר סיכוי לאחד מחדש את המשפחה. כעבור שנה וחצי, יכול היה יוסי לשחרר לגמרי את העסק ולצאת סופסוף לפנסיה עם חדווה.

החברה שינתה את פרטי הלקוחות וחלק מפרטי הסיפור בכדי לשמור על חסיון הלקוח.


במה אנחנו יכולים לעזור לך?

היית רוצה ליצור המשכיות בעסק המשפחתי שלך ואינך יודע איך להתחיל? מרגיש שהסכסוכים בין הילדים מאיימים על המשך קיומו של העסק? מתלבט במי לבחור כיורש?

בוא לשיחת ייעוץ איתנו.

    x
    סייען נגישות
    הגדלת גופן
    הקטנת גופן
    גופן קריא
    גווני אפור
    גווני מונוכרום
    איפוס צבעים
    הקטנת תצוגה
    הגדלת תצוגה
    איפוס תצוגה

    אתר מונגש

    אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

    הסדרי נגישות

    בבניין המשרדים קיימים הסדרי נגישות לבעלי מוגבלויות: בבניין בו פועלת החברה, ישנם שירותים נגישים המיועדים למבקרים עם מוגבלויות בכל קומה. כמו כן, קיימות חניות מיוחדות לנכים המגיעים למשרד ברכב ובעלי תו נכה, והן מסומנות בהתאם בחניונים הסמוכים. בנוסף, ניתן להשתמש במעליות הנגישות בבניין, והכניסות למבקרים עם מוגבלויות רחבות ומותאמות. כדי להבטיח נגישות מיטבית, נעשה שימוש בשיפוע בכניסה לבניין, המיועד לבעלי מוגבלויות וכיסאות גלגלים. כמו כן, ניתן להיכנס לבניין ולמשרדים עם חיית שירות.

    סייגי נגישות

    למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

    רכיב נגישות

    באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים. רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.