ייעוץ וליווי בין אישי



ליווי תקשורתי בינאישי

  • תקשורת לקויה וחוסר הבנה בין בני המשפחה עלולות להיות הרסניות גם לעסק המשפחתי וגם למשפחה.
  • תקשורת טובה בעסק היא מתכון לצמיחה בריאה.
  • השפה העסקית שונה מהשפה המשפחתית.
  • בכל אירוע, הפרשנות שלנו היא שקובעת איך נגיב אליו.
  • כשמטמיעים גישה מתקדמת לתקשורת בינאישית, אפשר לשנות את מסלולו של העסק ולשפר את היחסים במשפחה.



המשרד של ניסים ומיכל

כשעסק משפחתי עובד - זה נהדר.

כשהוא לא עובד - מתחיל הבלגן.

ולא צריך הרבה בשביל לגרום לבלגן בעסק. לפעמים, מספיק אירוע אחד, כדי ליצור משבר עמוק, כמו במקרה של מיכל, עורכת דין צעירה. כשהייתה בת 8, נפטרה אימה ממחלה. אביה, ניסים, בעל משרד עורכי דין בתל אביב, גידל אותה לבד. מאחר שהיה עסוק בניהול המשרד ובטיפול בילדתו היחידה, לא התפנה לפתח זוגיות חדשה. הוא גם מאוד רצה לגונן עליה.

עברו שנים, מיכל סיימה את הצבא והחלה ללמוד משפטים, בעידודו של האב. את ההתמחות, כמובן, עשתה במשרד המשפחתי. בינתיים, גם ניסים התפנה למצוא לו בת זוג, והם אף התחתנו.

בסיום ההתמחות, קיבלה מיכל רשיון לעריכת דין וציפתה להתחיל לעבוד במשרד בתפקיד ניהולי. ניסים, מצידו, חשב שהיא עדיין לא מוכנה. הוא האמין שאת הפרקטיקה לומדים ב"שטח", מלמטה, בעבודה קשה ובהתמקצעות מתמדת, ולכן ביקש ממנה לטפל בתיקים השוטפים ו"ללכלך את הידיים" בעבודה משרדית רגילה. מבחינתו, ככה היא תצבור ניסיון וידע והוא יוכל להמשיך לנהל את המשרד.

באופן לא מפתיע, ההתעקשות שלו גרמה להם לריב. כשהגיעו אלינו לפגישה, אפשר היה לראות איך חילופי הדברים ביניהם הותירו משקעים לא נעימים. מצד אחד, ראיתי איך האב דואג לבתו ושואף שהיא תהיה הכי טובה שאפשר. מצד שני, היא הייתה בטוחה שמאחורי המהלך עומדת בכלל אשתו החדשה של ניסים, שמנסה למנוע ממנה לקבל שליטה על המשרד ולנהל אותו.

תקשורת בינאישית בעסק משפחתי

בעסק משפחתי יש הרבה יופי: נאמנות, אחווה וחברות, עזרה הדדית, אכפתיות, פרנסה טובה ועוד. אלה באמת הערכים שהובילו עסקים משפחתיים להתפתח לאורך השנים. עסקים אלה מצליחים לפרנס את כל המשפחה ואפילו את הדורות הבאים. למרות זאת, רבים מאמינים, שלא כדאי לעשות עסקים עם בני משפחה. בדרך כלל, בעקבות ניסיון מר שחוו בעצמם או בסביבתם הקרובה.

ונשאלת השאלה: למה? מה גורם לרתיעה הזו מעסקים משפחתיים? הסיבה העיקרית, כנראה, קשורה לתקשורת הבינאישית בין בני המשפחה בעסק. חשוב להבין, שבעסק המשפחתי מדברים בשתי שפות שונות, המייצגות שתי תרבויות שונות:

  1. השפה המשפחתית-הרגשית: תקשורת שיש בה המון גילויי אהבה, דאגה, אכפתיות, נתינה וחמלה.
  2. השפה העסקית-המקצועית: תקשורת שהיא מאוד קורקטית, ממוקדת, ביצועית, תחרותית ולעיתים אפילו דורסנית.

כששתי השפות הללו מתערבבות, בבית ובעסק, נוצרים מתחים, באופן טבעי. מתחים לא מטופלים כראוי הופכים לקונפליקטים, שפוגמים בהחלטות העסקיות ומעכירים, כמובן, את היחסים במשפחה.

לרוב, חוסר הבהירות במשפחה, כמו גם בתוך העסק (ועל אחת כמה וכמה, כשיש עוד עובדים), גורמת לחוסר הבנה. במצבים אלה, כל אחד מה"משתתפים" מסיק מסקנות מהעולם שלו ומתבצר בעמדותיו. כך נוצרים סכסוכים, ואף נתק בין קרובים, ורמת שיתוף פעולה יורדת פלאים. כפועל יוצא מכך, חלה ירידה בתפוקות, במוטיבציה וברווחים. מצב-הרוח הירוד והאווירה הלא-נעימה משפיעים לרעה על המנהלים, על העובדים, ולעיתים אפילו על הלקוחות והספקים.

מודל אפר"ת

מודל אפר"ת (אירוע, פרשנות, רגש, תגובה) הוא אחד הכלים השימושיים ביותר לפתור קונפליקטים, המבוססים על תקשורת לקויה. המודל מבוסס על עבודתו של הפסיכולוג אלפרד אדלר (כן, זה שהקים את מכון אדלר) והוא מתאר את התהליך הנפשי המתרחש במוחו ובגופו של אדם, מרגע חשיפתו לסיטואציה מסוימת.

המודל כולל ארבעה שלבים:

אירוע - משהו שעורר טריגר והפעיל את אחד החושים. המקור לאירוע יכול להיות חיצוני או פנימי.

פרשנות - התרגום הפנימי-הקוגניטיבי של האדם לאירוע, בניסיון לתת לעצמו הסבר ולהבין את החוויה. זה תהליך סובייקטיבי, שעשוי להשתנות לפי מצב הרוח של האדם. 

רגש - התחושה שמציפה את האדם, בעקבות הפרשנות שהעניק לאירוע.

תגובה - פעולה אוטומטית שהאדם רגיל לבצע בכל פעם שהוא חווה רגש מסוים.

לעיתים קרובות, התגובה גוררת אירוע חדש, שבעקבותיו מתפתחת פרשנות חדשה, רגש חדש ותגובה חדשה, וכך נבנית כעין שרשרת אירועים או לולאה בלתי פתירה, לכאורה.

המודל מאפשר לצדדים השונים להתעשת, להבין את מקור הבעיה ולנסות לבצע שינוי במרכיבים השונים, כדי ליצור תקשורת בונה ומקדמת ולעצור אירועים עתידיים. כך נוצרת אווירה נעימה המאפשרת הקשבה, שיתוף פעולה, התחשבות האחד בשני והגדלת הסיכוי להצלחה במשימות המשותפות.



מה אנחנו עושים?

בתוצר משפחתי אנחנו מקדמים ובונים תקשורת אפקטיבית בונה ויעילה, על אף הקשיים הטמונים בהיות בני המשפחה גם עובדים או בעלים בעסק ולהפך. מדובר בהליך מתמשך ובלתי פוסק של למידה, התאמה וניהול המחשבות והרגשות.

ניהול התקשורת היעילה בין בני המשפחה, וגם בינם לבין שאר העובדים, יוצר סדר חדש במערכות היחסים, שהן הבסיס לצמיחה ולהבראת העסק.


והאם הכל הסתדר במשרד?

בעבודה שלנו עם מיכל וניסים, נעזרנו במודל אפר"ת וגם בשיטות נוספות. הם למדו להסדיר את התקשורת הבינאישית ביניהם ולהבין טוב יותר זה את זו. בתום התהליך, הם יישבו את המחלוקת והחלו לפעול בצוותא לקדם את המשרד המשפחתי.

החברה שינתה את פרטי הלקוחות וחלק מפרטי הסיפור בכדי לשמור על חסיון הלקוח.


במה אנחנו יכולים לעזור לך?

מרגיש שהעסק שלך תקוע בגלל מריבה בלתי פתורה בין בני המשפחה? סכסוך ישן בין הילדים יוצא מכלל שליטה? היית רוצה לקבל כלים לניהול הרגשות בעסק?

בוא לשיחת ייעוץ איתנו.

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.